منتور کسب و کار

۱۷ فروردین ۱۳۹۷

در مورد اینکه منتور کیست و منتورینگ چیست در مطالب قبلی نوشتم. یکی از انواع منتورینگ، با در نظر گرفتن تخصص منتورها، منتور کسب و کار است. منتور کسب و کار که این روزها شاید اکثر سازمان ها، تیم های استارتاپی و شرکت های نوپا به آن نیاز دارند و گاهی خود از وجود چنین فردی بی خبر هستند.

منتور کسب و کار کیست؟

کسب و کار

منتور کسب و کار فردی است که با داشتن دانش و اطلاعات و همچنین تجربه کسب و کار که قبلا بواسطه کسب و کار خود و یا فعالیت در کسب و کاری خاص کسب کرده است، به استارتاپ ها کمک می کند تا مسیر کسب و کار خود را به درستی یافته و قدم هایی که برای رشد بیزنس خود برمی دارند در مسیر صحیح باشد. او به نوعی هدایتگر کسب و کار و استارتاپ است و با دانشی از مباحث کارآفرینی، بازار، مشتری و تحلیل این موارد دارد، می تواند بهترین راهکار را در مورد سوالاتی که پیش روی کارآفرینان قرار میگیرد ارائه دهد.

افراد زیادی هستند که بعنوان منتور کسب و کار فعالیت می کنند اما بهترین آنها کسانی هستند که علاوه بر دانش و اطلاعات عمومی و تخصصی، تجربه نیز داشته باشند. اگرچه برخی معتقدند علاوه بر تجربه موفقیت، یک منتور باید تجربه شکست نیز داشته باشد که از نظر من این یک الزام نیست. همین که فرد تجربه حضور در یک کسب و کار و بخصوص راهبری آن را داشته باشد، بعنوان یک مزیت برای منتور محسوب می شود. تجربه راهبری کسب و کار به این معناست که منتور، خود مدیر کسب و کار بوده و یا به نوعی مسئولیت اجرایی یک بیزنس را به عهده داشته باشد.

یک منتور متخصص در حوزه کسب و کار باید از ریسک و ابهام در دنیای کسب و کار درک کاملی داشته باشد.

توانمندی ها و تجارب یک منتور کسب و کار

  • مدل های کسب و کار
  • مزیت رقابتی و مزیت نسبی
  • ارزش کلیدی مطلق
  • مشتری و مشتری مداری
  • بازاریابی و کسب سهم از بازار
  • اندازه بازار و تحلیل رقبا
  • تفاوت بین محصول و خدمت
  • شرکای تجاری و روابط عمومی
  • ارتباطات بین ذینفعان که منجر به تولید ارزش شود
  • راهکارهای ارتباط با مشتری
  • وفادارسازی مشتری
  • مدلهای درآمدی و ساختار هزینه های کسب و کار
  • ابزارهای اعتبارسنجی و روش صحیح آن
  • مباحث مالی و پولی و اقتصادی
  • نگاهی به آینده صنعت مربوطه
  • پیش بینی رشد و شناخت فرصت
  • فناوری هایی که به کسب و کارها برای رشد کمک می کنند
  • و …

یک منتور واقعی متخصص کسب و کارها که بعنوان Business Mentor از او یاد می شود، تمام تلاش خود را می کند که مخاطبانش را در مسیر درست کسب و کار هدایت کرده و تا حصول نتیجه در کنار آنها بماند. اما هرگز در کسب و کار شریک نمی شود یا حتی ذینفع آن کسب و کار محسوب نمی شود چرا که با این کار خود عضوی از کسب و کار شده و آگاهانه یا ناخودآگاه در تصمیم گیری هایی که ممکن است به نفع یا ضرر او باشد تاثیر می گذارد که این تاثیر گاهی فردمحور شده و موجب مسائل و حاشیه های بعدی خواهد شد.

کسب و کار

استارتاپ ها و بخصوص کسب و کارهایی که به مراحل رشد و برداشت رسیده اند، بسیار نیازمند منتور کسب و کار هستند و بسیار پیش می آید که سازمان ها پس از مدتی چابکی خود را از دست داده و رشد آنها کاهش می یابد. در این مرحله باید به دنبال منتورهای متخصص کسب و کار باشند تا ضمن عارضه یابی، قدم به قدم در کنار کسب و کار حضور داشته و مسیر صحیح را نشان دهند.

کشور ایران با افراد با تجربه و با مهارتی که در خود پرورانده است، بخصوص در شرایط سخت اقتصادی، منتورهای قوی کسب و کاری دارد که بعنوان گنجینه های دست یافتنی کارآفرینان محسوب می شوند.

موفق باشید، مصطفی پورعلی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • دورهای طراحی زندگی

    برنامه تلنت‌می

    برنامه ای برای طراحی زندگی شغلی

  • کسب و کار اینترنتی

    کسب و کار اینترنتی

    اجرا، پیاده سازی و کسب درآمد

  • استارتاپ، کارآفرینی

    استارتاپ، کارآفرینی

    راه اندازی، شکل دهی، سرمایه گذاری

  • مشاوره،  منتورینگ

    مشاوره، منتورینگ

    استارتاپ، کسب و کار دیجیتال، HR